onsdag, september 13, 2006

Never Mind the Bollocks Here's the AS Roma

Roma är Rock´ n Roll, Roma är uppkäftiga, stökiga och skapar rubriker. Roma bildades för att ta upp kampen mot dom etablerade "dansbanden" i norr. Nu är Sensi i farten igen och hånskrattar åt att Inter tog över Batistuta i vintras. I stället för att välja den diplomatiska vägen och stilla tiga om affären väljer han den radikala vägen med mottot att "det finns ingen bättre publicitet än dålig publicitet". Den obekväma klubben Roma fortsätter alltså som sig bör med att dela ut snytingar både upp och ner i leden, oftast upp och helst mot norr. Sensi fortsätter anarkistiskt den kampen och vi njuter varenda sekund.

The Great Rock 'N' Roll Swindle

Likt en bra refräng så tål Presidentens senaste "hit" att upprepas, kanske bara för att den skakar om lite i finrummen.

När Sensi tillfrågades om mötet mot Inter och Batistuta svarade han retsamt. "Jag är så rädd så rädd, mina ben skakar. Det var rena rama bedrägeriet att sälja Batistuta till dom Vi betalade verkligen en hel del för honom. Första året hjälpte han oss att vinna Scudetton, andra och tredje säsongen var han en katastrof för oss. Jag borde inte nämna det men jag tror att han kommer att spela två månader till i Italien sedan vill ingen se honom igen."

Efter San Siro matchen strör han rosor över Roma, Sensi älskar verkligen sitt lag. Han drar sig inte för att hylla laget spelarna och Roma, trots en dålig säsong, trots mittplaceringen. "Roma var fantastiskt, vi visade alla att vi är det bästa laget i turneringen. Ingen kan förneka det när vi har spelare som Emerson, Totti, Montella, Dacourt och Cassano." (En vink kanske för vilka som kommer att stanna). "Vi förtjänade att vinna."

Sensi har vidare kommit med förslag på att varenda domare i Serie A skall plockas bort och ersättas med yngre. Bara den här säsongen har han hunnit med att bli avstängd ifrån Lega Calcio och ordna böter åt sig själv. Med tanke på hans hälsa har läkarna beordrat honom att ta det lugnare men det verkar som han lever efter mottot: "It's better to burn out than to fade away."

Romapresidenten fortsätter sedan med att ställa ultimatum till Capello. "Capello får en ny deadline, om jag inte hör något ifrån honom inom tio dagar så tar jag för givet att han stannar." Capello svarar med förvåning. "Det är första gången jag hört talas om villkoret, då och då läser jag något nytt som jag inte har en aning om. Hur som helst har jag mina två år kvar här, sedan drar jag mig nog tillbaka."

Coachen är inte heller sen med att hålla fram rosorna, han är lycklig över prestationen och ser fram emot nästa säsong. "Mina spelare visade verkligen stor beslutsamhet när dom vände underläget till oavgjort, vi vill verkligen avsluta säsongen på bästa sätt för att sedan koncentrera oss på nästa." (En klar antydan om tränarens framtid i Rom.)

Rust never Sleeps.

För mer än ett år sedan åkte Montella och Candela fast för fortkörning. Dom var på väg hem efter en fotbollsmatch då dom trampade för hårt på gaspedalerna. Polisen stoppade de båda fotbollstjärnorna när dom tävlingskörde i en utryckningsfil. Båda fick böter och blev tillfälligt av med körkorten. Montella försvarade sig med att konstaplarna som gripit dom var Lazialis.

Alla böter Cassano dragit på sig efter att ha kört motorcykel utan körkort förklarar han med att det var samma polis som stoppade honom gång på gång och att polismannen troligtvis bara var ute efter publicitet.

The King is gone but not forgotten.

Pluto har bestämt sig för att sluta efter den här säsongen. "Jag har insett att min karriär är över, Vieri fick mig verkligen att lida. Han är verkligen en av dom bästa anfallarna i värden men det är inget skylla på, jag har helt enkelt inte mina snabba ben kvar."

Ett tag funderade Aldair på att återvända till Flamengo där han en gång började sin bana men det verkar inte aktuellt längre.

La Roma non si discute, si ama

Vi har inte den bästa placeringen i ligan, däremot har vi nog det mest karismatiska laget med mest attityd. Man håller väl inte på ett lag på grund av hur många titlar dom vunnit eller efter hur många poäng dom har i tabellen. Visst är Scudettodrömmen med oss men hjärtat har sina skäl som förnuftet inte alltid fattar. Roma diskuterar man inte, Roma älskar man.

När vi nu pulvriserat drömmar i Milano är det väl dags att rocka sönder ett Champions League hopp när Parma kommer på besök till Rom. Sedan är det väl dags att skaka om dom två återstående giganterna i norr. Precis där Scudetton kommer att hamna, precis därför bildades Roma, för att ta upp kampen och skaka om där dominansen är som störst.

Romabarometern:

Saker som retar en icke Romanist.

1, Rom är huvudstaden.
2, Roma bär stadens namn.
3, Roma bär stadens färger.
4, Sensi
5, Totti
6, Cassano
7, Capello

Saker som gläder en Romanist.

1, Saker som retar en icke Romanist.


(först publicerad 2003-04-08)

Inga kommentarer: